Viktminskning

Viktminskning uppnår man när du gör dig av med mer energi än vad du tar in. Det finns två sätt att lyckas med detta på, antingen så sänker du ditt energiintag, eller så ökar du förbränningen utav energi. Den vanligaste och mest optimala metoden  för att gå ner i vikt på är en kombination utav dessa, då slipper du gå runt och vara hungrig hela tiden samtidigt som du får en hälsosam viktnedgång.

Idag finns det ett överflöd utav olika dieter (både bra och dåliga, vissa har även visat sig vara farliga). Dietmetoder skapades för att vägleda dig till den rätta bantningsmetoden. Vi sorterat bort de oseriösa och farliga dieterna, för att kunna ge dig som individ en hälsosam och säker viktminskning. Alla människor är individer och har individuella egenskaper och pågrund av detta blir vi påverkade på olika sätt när vi ska gå ner i vikt. Därför kan vi inte ge garantera att alla dieter är säkra (vissa kan alltså innebära faror). En diet som påstås vara bra behöver alltså inte vara bra för just dig!

En mycket viktigt del för den som vill gå ner i vikt är att ha mål, delmål och en viktplan. Det är även bra om du sätter dig några minuter innan du börjar banta med att skriva ner några ord/punkter om varför just du vill gå ner i vikt och vad du har för förväntningar. Se till att ha realistiska mål som är möjliga att klara av, annars kommer du garanterat att bli besviken.

Gå ner i vikt med en personlig strategi

Att gå ner i vikt är något som väldigt många vill, dock räcker det  inte bara med hjälp utav viljan utan det krävs även en personlig strategi. Vi kan inte berätta för dig exakt vilken diet som är anpassad utifrån dina behov, detta beror på att vi inte vet hur din kropp är utformad. Istället har vi valt att publicera information om olika metoder som fungerar och ger viktminskning. Detta betyder alltså att du i lugn och ro kan hitta den metoden som passar dig. Vi hoppas att du har överseende över detta, och väljer en metod som lämpar sig för dina förutsättningar.

Träning och viktminskning

Viktminskning

Ett vanligt misstag som många gör när de ska gå ner i vikt är att man endast tänker på sina kostvanor och skippar träningen. Oftast krävs det mer än bara ändrade matvanor för att lyckas. Även om man lyckas med sin viktminskning genom att förändra sin kost kommer det inte löna sig i längden. Om man vill få bra resultat med sin viktnedgång, på ett effektivt och hälsosamt sätt måste du förändra hela din livsstil.

Det krävs ofta inte speciellt mycket för att man ska få ett gynnsamt resultat. Oftast handlar det om att göra något ”ovanligt” varje dag som till exempel: Promenera till jobbet eller ta trapporna istället för hissen. All fysisk aktivitet räknas, även om ren träning som till exempel: simning, kondiotions- och styrketräning är ännu bättre.

Viktminskning med olika motionsformer

Idag finns det väldigt många olika motionsformer som alla leder till viktminskning, men viktigt att tänka på är att alla inte är lika effektiva. Kortare sagt med vissa motionsformer förbränner du mer fett än vad du gör med andra. Vi på dietmetoder föreslår att du inte letar efter den metod som du förbränner mest fett med utan istället försöker hitta en motionsform som du trivs med (detta kommer göra din viktminskning lättare). För om du trivs med det du gör kommer du orka träna mer, träna längre, du kommer ta ut dig mer under träningspasset men samtidigt återhämta dig snabbare.

En metod som har blivit mycket populär på senaste tiden är att promenera med gångstavar också känt som stavgång, detta är en mycket bra metod som alla kan utföra. Stavarna gör även att du förbränner extra mycket kalorier vilket är bra för din viktminskning. Att vara ute och promenera är även väldigt hälsosamt, kul men även socialt om du väljer att gå med en kompis eller familjemedlem.

En annan vanlig metod är att man ”joggar” det vill säga att man löper lätt, det är främst flexibiliteten med joggningen som många tycker om, det krävs inte en massa utrustning och hallar för att utföra. Det är bara att gå ut och jogga! Den negativa sidan med joggningen är att det kan vara väldigt svårt att komma igång med när man är i början utav sin viktminskning. Därför rekommenderar vi att du börjar med att promenera i några veckor för att sedan övergå till joggning.

De enkla principerna till viktminskning

Att samhället idag kryllar utav olika råd, tips, dieter, träningsmetod för viktminskning är det nog ingen som går miste om.  Media i form utav tidningar och television rent utsagt öser ut med reklam om viktminskning. Ett vanligt misstag som händer är att folk stirrar sig blind på dessa så kallade ”mirakelkurer” men får ändå inget resultat. Men egentligen är inte viktminskning så svårt det handlar om ett par enkla grundregler som man i sin tur har tolkat till olika dieter.

  • Ät allsidig och hälsosam kost
  • Motionera
  • Gör dig av med mer energi än vad du äter.

En kombination av viktminskning och motion har visat sig ha positiv effekt på en mängd olika sjukdomar, bland annat artros, klicka här för att läsa mer om sjukdomen artros. Motion och ett hälsosamt liv kan även fungera som ett förebyggande skydd för sjukdomar som lunginflammation (http://lunginflammation.me/).

Lycka till och räkna med att din viktminskning kan ta tid, men ge inte upp!