Dieter

Dieter av olika slag är ett ämne som blir allt mer omtalat dag för dag, men vad är det egentligen och vad betyder det? Att gå på diet benämner vad personen har för matvanor samt vad denne äter. En diet modifierar din kost, i vissa fall väljer den att utesluta vissa livsmedel och i andra är allt tillåtet men i olika mängder. Att man går på diet beror inte alltid på att man måste gå ner i vikt, de finns även dem som har religiösa samt etniska skäl till att gå på diet.

Rätt diet för dig!

Idag finns det väldigt många olika dieter som till exempel: pi-dieten, montignac, south beach-metoden och isodieten. Dessa dieter kan se rätt lika ut för den okunnige, men sanningen är att det skiljer sig på många olika sätt. Dock är det enbart ett fåtal som har någon som helst vetenskaplig bevisning på att dieten fungerar. De brukar även vara mycket svåra att följa och därav rekommenderar vi att du enbart följer dem under några få veckor.

Något som många utav dieterna har gemensamt är att det utesluter viktiga ämnen som kroppen behöver, till exempel protein. Detta är dock främst för de dieter som enbart tillåter intag utav olika vätskor. Att utesluta protein betyder att man utesluter kroppens byggstenar, alltså det som bygger upp kroppens muskler, vilket i sin tur inte bara leder till förlorat fett utan även muskler vilket inte är positivt.

Det är även vanligt att dieterna kan få kroppens ämnesomsättning att rubbas om det utövas för länge, vilket leder till att kroppen omställer sig till ”fasta inställning”. Om kroppen omställer sig kommer den istället för att göra sig av med energi istället försöka lagra så mycket energi den kan. När man sedan har slutat med sin diet och övergår till vardaglig mat så tror kroppen att den inte kommer få mer mat och lagrar därför på sig energin. Därav är det väldigt vanligt att man går upp i vikt efter sin bantning, ibland även mer än vad man vägde innan.

Populära dieter

Populära dieter som till exempel Atkins, GI och LCHF kräver mer utav utövaren, de vill att man ska förändra sina kostvanor helt. Dessa dieter förespråkar en allt mer populär tes som går ut på att man ska helt eller till en viss del minska sina intag utav kolhydrater och istället öka mängden proteiner och fett i sin kost. GI metoden vill att man inte helt ska utesluta kolhydrater i sin kost utan istället trappa ner på det i olika steg.

Kolhydrater är ett viktigt ämne för kroppen och därav kan man inte helt utesluta det från kroppen. Men om man utesluter den under en kortare tid börjar kroppen att ta fett från fettdepåerna som energi istället vilket är positivt. Efter en viss period är det alltså viktigt att börja äta kolhydrater igen i mindre mängder, du hittar kolhydrater i till exempel; bönor och linser.