Atkins

Atkins – Banta på ett lätt sätt – bantning som är effektiv och snabb Om du letar effter en snabb och effektiv bantningsmetod kan atkinsmetoden vara något för dig. Metoden innebär att du tappar suget efter socker och godsaker, samtidigt som du minskar hungerkänslan.

Atkins – Bestäm dina egna mål och vad just du vill uppnå

Det finns ett par saker du bör tänka på innan du börjar med atkins dieten:Hur länge har du tänkt dig att hålla på med dieten?
Vad har du tänkt dig att äta under perioden?
Vad tror du är rimligt att gå ned i vikt (målvikt)?

De fyra faserna (komprimerad förklaring) Redan på 60-talet kom en mirakelmetod för viktminskning. Det var den amerkianske hälsogurun Atkin, som kom fram med den genialiska idén. Idé baseras på att 50-75% utav energin ska komma från protein och fett och resten från kolhydrater. Dieten är uppdelad i fyra olika faser varav det två första ger vikt:

  1. I den första fasen tas allt som innehåller kolhydrater bort dvs: socker, frukt, mjölk, ris, pasta, bönor, flingor, potatis och andra rotfrukter, nötter samt vissa grönsaker. Dock är det tillåtet att äta obegränsade mängder utav fisk, kött, ägg, olivolja, majonäs, ost och vissa grönsaker; t.ex. gurka och sallad. Den första fasen är en kortvarig fas som pågår i cirka 10-14 dagar.
  2. I den andra fasen så minskas restriktionerna och man blir då tillåten att äta alla sorters grönsaker och små mängder spannmål, men alla former utav socker är fortfarande förbjuden.
  3. Fas tre kan du börja på när du är 2-3 kilo från din målvikt som du bestämmer innan du börjar med dieten. Detta är en övergångsfas där du kan gradvis börja med små portioner utav frukt, fullkornsprodukter och grönsaker med stärkelse, till exempel morötter, majs eller squash. När du har hållit din målvikt i en månad så har du nått din målvikt då är du också redo för fas fyra.
  4. Den fjärde fasen handlar om ett livslångt upprätthållande, du bör vid detta laget veta hur mycket kolhydrater du klarar av att äta utan att gå upp i vikt och detta ska du ha i bakhuvudet livet ut. Annars är det bara att fortsätta som du gjort i det tidigare steget och hålla fast vid din målvikt.

Längre förklaring på faserna..
Atkins dieten är indelad i olika faser som vi väljer att kalla för ”Atkins faser”, här sammanfattar vi dessa kort.

Atkins faser

Fas 1 – Induktion:
Denna fas är oftast den som förknippas med Atkins dieten, fast egentligen är det en mycket kortvarig fas som är till för viktminskning. För att du ska lyckas att gå ner i vikt måste du bli av med fettreserven som finns lagrad i kroppen. Därav det strikta momentet av att begränsa intaget utav kolhydrater. Det är viktigt att försöka att inte konsumera kolhydrater men viktigast av allt är att inte fuska.
De 10 första dagarna kommer du kraftigt att gå ner i vikt. En normal stor person kan gå ner mellan fyra-fem kg. Men om du slarvar lite då och då så kommer du inte få ut full effekt utav bantningen. Den här fasen avslutas när viktminskning börjar trappas av och detta sker vanligtvis efter 10-14 dagar, om du känner dig nöjd, så kan du gå över till fas 2.
Det som är viktigt att tänka på i fas 1:

  • Försök att äta sungefär 20g nettokolhydrater om dagen.
  • Låt dina måltider bestå utav fågel, fisk, kött.
  • Bladgrönsaker är din största källa till kolhydrater.
  • Ät tills du är nöjd, inte proppmätt.
  • Drick mycket vatten
  • Ät produkter med smak, om du får behövet att stoppa i dig mat.

Fas 2- Pågående viktminskning:
Denna fas kan också vara bra att börja med, om du inte vill genomgå den första fasen, som oftast ses som jobbig med trötthet och hungerkänslor. Här går du långsamt ner i vikt och anpassar matintaget till ett lågt intag utav kolhydrater.

  • Bromsa viktminskningen genom att öka intaget utav nettokolhydrater.
  • Första veckan kan du öka till 25 g nettokolhydrater. 30g kan du öka till följande veckan, sedan kan du fortsätta öka med 5g varje vecka så länge du fortsätter att gå ner i vikt.
  • Börja äta mer grönsaker utan stärkelse, nötter, bär. Fortsätt dricka mer vatten än vanligt.

Fas 3 – Övergångsfas:
Nu har du följt denna diet ett tag och när du ska börja med fas 3 ska du ungefär vara 2-3 kilo ifrån din målvikt.

  • Fortsätt öka antalet nettokolhydrater så länge du fortsätter att gå ner i vikt.
  • Nu kan du gradvis börja med små portioner utav frukt, fullkornsprodukter och grönsaker som t.ex. morötter, majs eller squash.
  • När du lyckats uppnå din målvikt och hållt den i en månad så har du nått din målvikt och kan nu gå över till den fjärde fasen. Nu bör du veta hur många kolhydrater du kan äta utan att gå upp i vikt.

Fas 4 – Livslångt uprätthållande:
Om du äter enligt Atkins för att behålla vikten som du redan har, eller för andra hälsoskäl, så kan du direkt börja med denna fas. Det som är viktigt är att inte äta mer kolhydrater än vad du kan göra av med. För att bibehålla din vikt är det viktigt med motion och bra kost i samverkan.

  • För att behålla din målvikt ska du äta på samma sätt – med ett minskat sockerintag och intag av onödiga kolhydrater.
  • Försök att inte fuska med mängden kolhydrater som du kan äta, utan att gå upp i vikt (det straffar dig).


En kommentar på artikeln "Atkins"

Oj oj oj! Det här verkar intressant, måste jag pröva!


Av Jonathan 7 år sedan

Kommentera