Fettdieten

Fettdieten uppfanns utav dietisten Esther Blum från staden New York. Blum påstod att om människa åt fett så skulle man gå ner i vikt. Blum påstår även att kroppen fungerar som en ”fegis”, han menar på att kroppen inte gör sig av med onödiga kilon om inte fett äts i mer nyttiga mängder. Fettet gör att människan får en längre mättnadskänsla, för att fettet göra att kroppen fördröjer upptagningen av maten i magen, vilket i sin tur resulterar till längre mättnadskänsla. När man tänker på fett så ses det ofta som en dålig sak och det är det i vissa fall t.ex. transfetter och margarin dessa är dock bannlysta i denna diet. Det är viktigt att man istället äter naturliga fetter.

Vad ska jag äta om jag följer Fettdieten?

Frukt, grönsaker, kött, ägg, fisk, baljväxter, produkter av fullkornstyp, bra fetter t.ex. olivolja, druvkärneolja, linfröolja, smör, nötter och avokado.

Vad bör jag undvika om jag följer Fettdieten?

Pasta (vit), bröd (vitt), lightprodukter eller andra produkter med sötningsmedel.

När man följer Fettdieten kan man få rätt så stor variation på maten, här är en exempel dag:

Frukost: Gröt som serveras med blåbär och till dricka blir det fet mjölk.

Lunch: En macka utav fullkornsslag som serveras tillsammans med kyckling och valfria grönsaker.

Middag: Stekt lax som serveras med avokado och ångkokta grönsaker.

Kommentera