Fettförbränning

Fettförbränning betyder skillnaden mellan hur mycket du stoppar i dig (energi), och hur mycket energi du blir av med. Genom att maximera dina förutsättningar, så kan du gå ner i kroppsfett mycket snabbt!

Om du vill uppnå en bra och effektiv fettförbränning måste du utforma ditt liv till en mycket hälsosammare typ. Det är viktigt att du äter regelbundet, detta för att slippa gå runt och vara hungrig hela tiden samt att minska på småätandet. Det är också viktigt att du tränar, främst lågintensiva motionspass såsom promenader.

Ett vanligt problem som händer när man ska gå ner i vikt är att motivation brister, för att lösa detta kan du följa en diet, då får du strukturerade träningspass, tips och matscheman som kan hjälpa dig med din fettförbränning. Vi har samlat de bästa dieterna som finns ihopp om att kunna hjälpa dig och andra att maximera sin fettförbränning!

Vad innebär fettförbränning?

För att bli av med 1 kg kroppsfett krävs det att du gör dig av med 7000 Kcal (kilo kalorier). Förmodligen är ditt mål att bli av med ditt kroppsfett, och för att lyckas med det måste du göra dig av med mer energi än vad du tar in. Ett rekommenderat mått för att få en optimal fettförbränning är ett underskott på 500 Kcal om dagen. Det är väldigt viktigt att du hela tiden känner dig mätt och att du inte äter för lite, här kan du läsa hur mycket kalorier per dag du bör få i dig.

Optimera din fettförbränning!

Om du vill uppnå din maximala fettförbränning krävs det väldigt mycket lärdom om hur din kropp fungerar, hur du ska träna men även hur du ska äta. Att utforma sin kost samt träning kan man göra själv, men det är inte alltid säkert att resultatet blir maximerat. Det bästa är att ta kontakt med en personlig tränare som kan utforma ett träningprogram samt ett kostprogram. Om du känner att en personlig tränare inte är din grej rekommenderar vi dig att prova på en diet och utifrån erfarenhet välja ut dina program. Ett smart tips som har hjälp många med sin fettförbränning är att äta förbränningspiller och kosttillskott.

För att få ut den maximala fettförbränningen ur din träning krävs det att du tränar på rätt sätt. Att köra motionspass med högintensivitet ger upphov till en mycket upphöjd puls vilket resulterar i en hög fettförbränning. Men om du istället tränar ett motionspass med lågintensivitet så väljer kroppen att förbruka mer utav fettdepåerna vilket det också resulterar i en hög fettförbränning. Om man då jämför energiförbrukningen mellan dessa pass så är helt klart den lågintensiva-metoden effektivast!

Att ha omväxling i sina motionspass är alltid bra, ett bra exempel är att på morgonen ta en promenad eller ett lättare styrkepass. Tro det eller ej, men studier pekar på att det är extra effektivt att träna på morgonen, detta beror på att glykogennivåerna i kroppen är låga och därav förbrukar kroppen fett som drivmedel. Detta gör alltså att du får en hög fettförbränning samtidigt som du får en förhöjd kaloriförbrukning.