Isodieten

Isodieten är ett trendigt, balanserat och mycket effektivt sätt för en hälsosam och behaglig viktminskning.
Den här dieten bygger på att man ska äta så ”isokaloriskt” som man bara kan. Med enklare ord betyder detta att man ska försöka fördela energin jämt mellan de olika näringsämnena. Kosten ska alltså bestå utav 33% fett, 33% protein och 33% kolhydrater tillsammans med grönsaker. Man påstår att den isokaloriska dieten ska sätta fart på förbränningen och detta tillsammans med att max kaloriintaget per dag begränsas till 1600 sägs det att man ska gå ner 1 kilo i veckan. Det som är bra med Isodieten är att man slipper vara hungrig eftersom det rekommenderas att man äter 5 mål om dagen. Dock är inte Isodieten någon riktig lågkolhydratkost men de kolhydrates man äter ska ha ett lågt GI. Dieten förbjuder alla hel- och halvfabrikat.

Om man följer dieten strikt så sägs det att man ska få en viktminskning på mellan 0.8 och 1.5 kilo i veckan. Efter 8 veckor har man då ungefär tappat 8 kilo och då måste viktminskningen stabiliseras. Stabiliseringen går till så att man börjar äta mer normalt fast med samma fördelning på maten.

5 smarta Isodieten knep

  1. Ät 5 mål om dagen
  2. Släng godiset
  3. Säg hej till grönsaksdisken
  4. Undvik sötningsmedel
  5. Tänk positivt
3 Kommentarer på artikeln "Isodieten"

En livsstil anser jag. Fungerar kanon för mig.
Gick ner dom kilon jag ville och nu håller jag vikten med ISO`n.
Avviker ibland p.g.a hård träning. Då går jag upp i vikt men det beror antagligen på det förhöjda kolhydratintaget. Extra kilona försvinner direkt jag minskar på kolhydraterna igen.


Av Anette 7 år sedan

    Vad kul att du har lyckats! Jo man skulle nog kunna se Isodieten som en livsstil eftersom den inte är så ansträngande och komplicerad att följa.

    Vi på Dietmetoder önskar dig lycka till i framtiden!


    Av Theodor 7 år sedan

Hejsan, vad är det man verkligen inte får äta när man håller denna diet? Förutom det uppenbara som mjöl m.m.

/My & Malin


Av My & Malin 6 år sedan

Kommentera