Kalorier

Det finns inget svar på hur stort kaloribehov en människa har. Alla kroppar är unika, men en sak är säker män och de som tränar behöver få i sig fler kalorier. Större personer behöver mer kalorier än mindre person och yngre behöver fler än äldre. För den som vill gå ner i vikt finns det en grundregel som lyder ”den som vill gå ner i vikt bör se till att gör av med fler kalorier än vad som tas in”.

Vad är en kalori?

Kalorier är ett mått på hur mycket energi en viss typ utav livsmedel ger. Kalorier används ofta också för att uppskatta hur mycket energi som det går åt vid en aktivitet.
Kalorier omvandlas till fysisk energi eller fett som lagras i kroppen. Om man äter mindre antal kalorier så kommer kroppen tro att man svälter och då minskar man på de lagrade kalorierna. Ett annat sätt att minska på de lagrade kalorierna i kroppen är att förbränna dem, dvs att öka sina fysisk aktiviteter. Om man inte gör sig av med fler kalorier än vad som tas in lagras de då som fett i våra kroppar. Det ses ofta som ett stort projekt att minska antalet kalorier man tar in. Men i de flesta fallen räcker det med att sluta äta den extra chokladbiten. Antalet kalorier som man då inte får i sig blir förlorade i kilon.

Om man behöver minska sina kalori-intag i stora mängder så är ett tips att äta mindre måltider. Börja tallriken med en mindre portion och se om det räcker annars kan man gå en andra gång.

Beräkna energibehov per dag
Kön
Ålder (år)
Längd (cm)
Vikt (kg)
Aktivitetsnivå
Resultat