LCHF

Low Carb High Fat (LCHF), betyder alltså lite kolhydrater och mycket fett. Det fett man äter ska helst vara naturligt mättat som finns t.ex. i smör, fet fisk och kött.

Hur fungerar LCHF?

När du äter kolhydrater så kommer blodsockret i kroppen att höjas vilket leder till att insulinproduktionen ökar. Insulinet ser till att blodsockret sjunker till en normal halt och att fettet i maten lagras på kroppen. Om man då sänker sina intag utav kolhydrater och äter mer fett istället så börjar kroppen istället bränna på det lagrade kroppsfettet. Kroppen ställer alltså om sig ifrån kolhydratsdrift till fettdrift.

Omställningsbesvär
När kroppen ska ställa om sig ifrån kolhydratsdrift till fettdrift är det ofta att man upplever en del besvär. Det är dock mycket viktigt för dig just då att kämpa på att inte ge upp. Dessa besvären brukar vanligtvis gå över efter en vecka. Det kan vara smart att lugn starta med LCHF igenom att trappa ner på kolhydrats intaget stegvis. Här är ett par symptomer på omställningsbesvär:

  • svettas
  • trötthet
  • dålig andedräkt
  • svårt att andas

Vad bör jag äta?

  • Ägg, fisk, kött, naturligt fett, ovanjordgrönsaker

Vad bör jag inte äta?

  • Stärkelserik mat (bröd, ris, pasta, potatis), socker

För mer detaljerad information om vad som är lämpligt eller inte lämpligt att äta: LCHF – Vad ska jag äta?

Hur ska jag äta?
Det här är några tumregler på hur ungefär din mål tid bör se ut.

  • 75% Fett
  • 20% Protein
  • 5%  Kolhydrater

En något mer detaljerad lista över vad man bör äta..

LCHF kost – vad består den av?

Här har vi listat saker som är bra att äta om man följer dieten LCHF. Det är viktigt att äta enligt rätt enligt LCHF metoden.

Ät gärna:
Här har vi listat ner bra saker som det ska finnas mycket av i din kost.

  • Nötkött, fläskkött, lammkött, kyckling, fisk, skaldjur. Skär inte bort det synliga fettet.
  • Mjölkprodukter: Mjölk, fil och yoghurt (fetaste, ej sockrade smaksatta), grekisk/turkisk yoghurt, ost (ej mager), fetaost, keso, crème fraîche, grädde, smör, bregott, majonnäs.
  • Grönsaker som växer ovan jord (de som växer under jord innehåller mer kolhydrater).
  • Vinägerdressing, majonnäsdressing, linfrön, avokado, oliver, olivolja och rapsolja (ekologiskt odlade).
  • Ägg, helst ekologiska.

Ät lite av:
Här har vi listat saker som du kan ha i måttlig mängd i din kost.

  • Bönor, linser, frukt.
  • Nötter, mandel, solrosfrön.
  • Någon bit choklad med hög kakaohalt (70%+)
  • Alkohol– helst i form av torra viner, eller whiskey/konjak (innehåller mycket lite socker)

Avstå helst från:
Här har vi listat saker som du i regel ska avstå ifrån, fast vad är regler utan undantag?

  • Potatis, och potatisbaserade varor som chips och pommes frites.
  • Ris och risprodukter.
  • Majs, majsprodukter.
  • Spannmålsbaserade produkter som pasta, bröd, kex, frukostflingor, gröt, välling, pannkakor.
  • Korv och andra charkprodukter. Här finns många E-nummer, som till exempel glutamat (E621). Goda undantag finns, titta på innehållsförteckningen. Lidl lär ha bra tyska korvar…
  • Godis, kaffebröd, tårta. Sockersötade drycker.
  • Margariner
  • Omega 6-rika matoljor, till exempel majsolja, solrosolja, sojaolja och jordnötsolja.
  • Läsk
  • Öl.
En kommentar på artikeln "LCHF"

[…] är att jag också gillar goda smörgåsar och gott kaffebröd vilket inte är bra när det gäller LCHF. Jag tycker dock detta är så intressant och lockande så jag kan tänka mig att skippa […]


Av LCHF-resan har börjat! - LCHF-blogg 6 år sedan

Kommentera