Leucin-dieten

Leucin-dieten går ut på att man ska äta så mycket protein som ma nbara kan, på så vis tappa kilon. Genom att äta protein till varje rätt så höjer man fettförbränningen.

Leucin är en essentiel aminosyra, vilket betyder att människan inte själv kan ”tillverka” den utan man måste få den via kosten. Leucin finns till exempel i: kött, mjölkbaserade produkter, fisk, linser, jordnötter, ägg samt fullkorn. Leucin är en bra aminosyra och påstås dämpa aptit, gör blodsockret balancerat samt ge energi. Dieten är även väldigt bra om du vill bibehålla muskelmassa men gå ner i vikt. Leucin-dieten är perfekt för de som vill ha mycket proteiner direkt efter ett hårt träningspass för att återhämta sig och musklerna.

Enligt färska studier har Leucin oerhlörd effekt på de som styrketränar. Studierna bevisar att Leucin har en viktigt roll inom att påbörja transkriptionsbanorna som förbättrar proteinsyntesen i muskeln. Ett stort flöde av Leucin till musklerna efter träning förbättrat proteinsyntesen efter en intensiv styrketräning. Vad gör då en högre proteinsyntes? En högre proteinsyntes hjälper dig att få en bättre återhämtning på cellnivå och bättre syntes av kontraktilproteiner vilket betyder att du får resultat av träningen snabbare.

Vad ska man äta enligt Leucin-dieten?

Detta bör man äta om man följer Leucin-dieten: fisk, keso, räkor, mjölk, kyckling, ost, fullkornsvete, bladgrönsaker, lamm, linser, kikärtor, lever, limabönor, parmesanost, sojabönor, sesamfrön, spirulina, tofu, sojamjöl, yoghurt, rött kött, nötter, mandel, råris och pumpafrön.

Kommentera