Medelhavsdieten

Medelhavsmat anses vara sådan mat som åts mycket på 60-talet, runt Greta och i vissa delar utav Italien. Om man följer Medelhavsdieten, så ska man försöka byta ut allt rött kött mot fisk och fågel samt nyttiga fetter från till exempel nötter och olivolja. Basprodukterna man ska äta är spanmåll som innehåller fibrer, fullkorn, baljväxter, frukt, nötter och frön. Medelhavsdieten fungerar inte alltid ypperligt för viktminskning, men det är en utav de mest hälsosam och positiva dieter som finns. Det sägs att dieten kan motverka hjärt- och kärlsjukdomar, och den minskar även risken för alzheimers med hela fyrtio procent. Ett tips är att om du väljer att börja med Medelhavsdieten så ska du, byta ut margarin mot smör samt olivolja, ersätta sockrett med honung, ersätta produkter skapade på komjölk och byta till get- och fårprodukter. Kosten bör bestå i mestadels utav fisk, frukter och grönsaker men även nötter och spannmål. Det unika med Medelhavsdieten är att det är okej och dricka ett glas rödvid per dag.

Nackdelar med medelhavsdieten

Medelhavsmat anses utav professionella vara väldigt nyttigt och det gör Medelhavsdieten till en utav de bästa dieterna. Så länge du tillämpar sunt förnuft och inte förändrar dina matvanor grovt så bör det inte vara några problem.


En kommentar på artikeln "Medelhavsdieten"

Jag anser att den är till för att sälja dyra ostar, köttprodukter, pasta, vitt bröd, besprutade tomater,gurka och liknande.


Av Bo 9 månader sedan

Kommentera