Ornish – Pritikin

Ornish och Pritikin dieten skapades under 80-talet utav två stycken amerikaner vid namn Dean Ornish samt Nathan Pritikin. Ornish arbetade vid detta tillfälle som hjärtläkare medans Pritikin var uppfinnaren utav Longevity center. Tanken bakom denna diet var att försöka hjälpa mot övervikt samt minimera risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad ska jag undvika med Ornish-Pritikin dieten?
Oljor, alkohol, socker, honung, oliver, matfetter, dressing, nötter, avokado, all mat från djur förutom mjölkprodukter som är fettfria. Pritikin-dieten är något mer skonsam, eftersom där tillåter man lite kött, äggvita samt fisk. Ornish dieten är en vegetarisk diet, fast tanken bakom den är att du aldrig ska gå och vara hungrig. Du får helt enkelt äta dig mätt på grönsaker och fettsnåla livsmedel.

Vad ska jag äta med Ornish-Pritikin dieten?
Enligt denna dieten ska man få i sig mycket mat från växtriket. Detta påstås ge mycket energi genom kolhydrater samtidigt som det håller igång magen med hjälp utav fibrer. Fett och protein intaget är väldigt lågt. Maten som man ska äta mycket av är: Baljväxter, grönsaker, frukt samt produkter utav fullkorn.

Risker med Ornish-Pritikin dieten

Om du väljer att följa denna diet under en lång tid kan det resultera i att du får i dig för lite essentiella fettsyrorna, fettlösliga vitaminerna, selen samt vitamin B12. Vi rekommenderar att du köper kosttillskott för att klara av denna diet på ett bra sätt.

Kommentera