PI-dieten

Pi-dieten skapades utav Mark Hyman, han är författare och doktor. Tanken bakom denna diet är att få metbolismen att fungera på ett optimalt sätt, detta ska ske via att äta hälsosam kost. Hyman menar på att om man äter nyttig mat samt färska råvaror så kommer förbränningen fungera bra.

PI står för fytokemiskt index vilket betyder att den demonstrerar mängden fytokemikalier maten innehåller. Fytokemikalier fungerar som antioxidanter – de försvarar kroppen mot sjukdomar samt assisterar till att bygga upp den. Alltså om man äter en stor mängd utav Fytokemikalier försvarar man kroppens celler samt bekämpar övervikt.

Äter du enligt PI-dieten ska du först och främst se till att du äter så metabolismen fungerar på ett normalt sätt. För att få den att fungera normalt måste man genomgå två faser. Den första fasen varar i tre veckor och i fasen ”detoxar” man. I fas ett ska man undvika man följande: stärkelse, socker, gluten ägg samt mjölkbaserade produkter, detta gör man främst för att se om man har intolerans mot något ämne. I fas två börjar man äta bröd, mjölkbaserade produkter samt ägg. I denna fas tillåts allt som är naturligt och färskt, all behandlad kost är otillåtet.

Fas 1 – PI-dieten

I fas ett ska man äta utav följande:

  • Grönt te
  • Kakao
  • Vattenkrasse
  • Maskrosblad
  • Blomkål
  • Vitkål
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Koriander
  • Kronärtskockor
  • Citrusskal från KRAV-märkta frukter
  • Granatäpple

Fas 2 – PI-dieten

i fas två ska man även börja äta följande:

  • Kanel
  • Bockhornsklöverfrön
  • GLA-fett
  • Liponsyra
  • Ginseng
  • Ingefära
  • Kayennepeppar
  • Gurkmeja
  • Enzymer
  • Laktobaciller
Kommentera