Smakdieten

Smakdieten skapades utav läkaren David Katz som är professor i folkhälsa. Denna diet går ut på att man tar över människohjärnans biokemiska sug efter nya smaker. Denna diet handlar om att kunna kontrollera sin hjärna istället för att din hjärna kontrollerar dig, genom att göra detta kommer du äta ett mindre antal smaker och då kommer smakcentralen bli nöjd på ett snabbare sätt. Detta kommer då leda till en minskad aptit. Skaparen utav dieten påstår att matindustrin lurar människorna genom ”smak-konspirationer”, vilket betyder att de får oss att vilja äta mer och handla mer.

Hur ska jag äta enligt Smakdieten?

Väljer man att följa Smakdieten så ska du se till att ”upprepa” dina smaker vilket kommer leda till att  du blir mättare på färre kalorier. En positiv sak med dieten är att man slipper räkna kalorier, eftersom Katz påstår att du automatiskt kommer bli mätt på färre kalorier. Ett tips är att ha tema-dagar, vilket betyder att du till exempel kan ha en nötdag, äppeldag, banandag, spenatdag och blåbärsdag, osv.

Exempel meny – Äppledagen…
Frukost: Smoothie gjord på äpple, russin samt mjölk.
Mellanmål: Gröt som serveras med äpple/äpplemos samt russin.
Lunch: Kyckligröra som är gjord på äpplen samt en efterätt gjord på äpplen med brunt socker.
Middag: Soppa med äpplen och squash samt till efterätt en äppelpaj.

Denna diet påstås ge upphov till minskat blodtryck och kolestrol.

Kommentera