Stenålderskost

Den här dieten bygger på att man äter man som människan levde av på stenåldern.
Forskare har studerat hälsan och kosten på människorna som levde under stenåldern och kommit fram till att de inte led utav några hjärt-kärlsjukdomar eller diabetes. De hade även mycket lägre blodtryck och kroppsvikt jämfört mot vad vi har i nutid. Deras kost innehöll mindre fett och betydligt mer fibrer än vår. De använde inte heller socker och salt för att tillaga maten.
Stenålderskost består främst utav bär, nötter, frukt, grönsaker, fisk, ägg, rotfrukter och kött (viltkött). För att följa denna diet bör man utesluta alla spannmålsprodukter som ris, pasta och bröd samt matfett, salt, socker, mjölk och mjölkprodukter.

Det stora problemet med den här dieten är just tiden, idag lever vi i ett tidspressat samhälle vilket gör det svårt att leva efter denna filosofi. Eftersom all mat måste lagas från grunden, inga konserver eller halvfabrikat får användas. Man tror att många människor skulle gå ner i vikt, få bättre blodtryck och lägre blodfetter om de begränsade användningen utav fett, socker och salt.

Stenålderskost

De saker som du får äta/dricka obegränsat utav är kött, skaldjur, fisk, inälvor, rotfrukter, grönsaker, frukt och vatten.

De saker som du får äta i en lagom mängd är ägg (ett per dag), nötter, frön, bär, potatis (högst 2 per dag), rapsolja, olivolja, vin.

Sedan finns det även saker som du bör undvika och de är mejeriprodukter, smör, spannmål, bönor, socker, öl, vichyvatten, salt.

Tips och råd:

  1. Försök äta två mål om dagen.
  2. Ät animaliska proteiner och måttligt med fett.
  3. Köp inte färdigrätter utan råvaror.
  4. Ät mer kolhydrater från frukter och grönsaker och mindre från socker och säd.
Kommentera